Choď na obsah Choď na menu
 


Úzkorozchodná železnička

article preview

Úzkorozchodná železnička Rákošbaňa – Sirk

Na spojenie železorudnej bane v Rákoši so stanicou lanovky v Sirku bola naplánovaná úzkorozchodná železnica, ktorej stavba začala v roku 1892 a dokončená bola o rok neskôr. Prevádzka bola konská, jeden kôň ťahal len tri banské vozíky. Dĺžka železničky s rozchodom 520 mm bola 3,6 km a s priemerným klesaním do Sirku iba 1 ‰. Medzi najzaujímavejšie stavby na trati patril veľký viadukt nad údolím pri Červeňanoch, ktorý stál na desiatich (nie jedenástich!) murovaných pilieroch a železnica na ňom tvorila oblúk s polomerom 50 m. Viadukt so železnou konštrukciou obitou drevom bol dlhý 62 m, čím sa stal vôbec najdlhším mostom na slovenských úzkorozchodných železniciach. Okrem toho bol jeden podobný, no kratší most aj v lokalite Kaplnka pri Sirku. Tento mal tiež železnú konštrukciu, ale dĺžku „len“ 16,7 m. Stál na štyroch kamenných pilieroch vo výške 6,3 m nad údolím a tiež bol v oblúku. Z oboch mostov sa sypala jalovina do údolia a na začiatku 20. storočia boli obe mosty už takmer zasypané.

V roku 1895 sa prešlo na prevádzku parnou lokomotívou. Tú vyrobila známa lokomotívka Krauss & Co. v Linci v roku 1894 a dostala výrobné číslo 3016, na železničke dostala aj tabuľku s maďarským menom „Rákos“. Druhú lokomotívu vyrobili až v roku 1901 dielne Rimamuránskej spoločnosti v Ózde a teda išlo o vzácnu konštrukciu. Táto lokomotíva dostala meno „Vashegy“, teda Železník. Lokomotívy ťahali do Sirku 20 banských vozíkov rýchlosťou 12 km/h a denne po trati prešlo 9 až 10 vlakových súprav.

Železnička bola v pravidelnej prevádzke do roku 1922, kedy sa kvôli povojnovej kríze závod v Rákoši zastavil a bane boli zatopené. Lokomotívy boli po roku 1922 presunuté na iné pôsobiská, lokomotíva „Vashegy“ istý čas bola v prevádzke na železničke Drnava – Malý vrch, odkiaľ bola v roku 1941 presunutá do Nižnej Slanej. Obe parné lokomotívy sa v rokoch 1948/49 uvádzajú v prevádzke v Nižnej Slanej. Železnička však existovala aj naďalej a neskôr fungovala pri opätovnom začatí prevádzky od druhej svetovej vojny až do roku 1963 (ale s motorovými lokomotívami), kedy bola baňa v Rákoši definitívne zrušená. Dnes sa po bývalej železničke zachovalo najkrajšie železničné teleso zo zrušených úzkokoľajok na Slovensku, pozoruhodné sú aj početné pozostatky mostov a priepustov či priecestí. Nad Červeňanmi je však teleso trate a pozostatky veľkého viaduktu nezmyselne poškodené plotom novej zvieracej obory a lesnou cestou.

 

Autor: Lukáš Patera

Zdroje textu a fotografií: EISELE, Gusztáv. Gömör és Borsod vármegyék bányaszati és kohászati monografiája, Selméczbánya, 1907; PATERA, Lukáš. Nákladné lanovky v spišsko – gemerskej banskej oblasti. In Montánna história 8-9, 2017, archívne zdroje: Slovenský banský archív Banská Štiavnica, fond Rimamuránsko – šalgotarjánskej úč. spoločnosti v Budapešti